My Liantis

Omgaan met mentale belasting

Het coronavirus zette onze samenleving op zijn kop. Op economisch vlak, dat zeker. Maar ook persoonlijk kregen heel wat mensen het zwaar te verduren. Hoe ga je daarmee om als werkgever?

Gevoelens die kunnen bovendrijven

Het is normaal dat emoties opflakkeren of blijven nazinderen na een heftige periode. Het maakt deel uit van een verwerkingsproces. Dit zijn typische gevoelens.

  • Angst: je bent bang om buiten te komen, besmet te worden of zelf anderen te besmetten.

  • Kwetsbaar: je voelt je klein en kwetsbaar. Er hangt je iets boven het hoofd dat sterker is dan jezelf en dat ook jou kan treffen.
  • Woede, frustratie, prikkelbaarheid: je bent boos op jezelf en op anderen. Waarom ik? Waarom wij?
  • Machteloosheid: je bent het gevoel van controle kwijt. Wat als dit in de toekomst nog eens gebeurt?
  • Herbeleving: je hoort iets op het nieuws, je verneemt iets via een collega of je maakt zelf iets mee. Achteraf beleef je die gebeurtenis telkens opnieuw in je gedachten. Het laat je niet los. Weet dat die herbeleving een belangrijke rol kan spelen in jouw verwerkingsproces.
  •  …

Uiteraard kunnen er nog meer gevoelens de kop opsteken. Het zijn normale reacties op een abnormale situatie. Stress beïnvloedt ons lichaam op allerlei manieren, plots kamp je misschien wel met slaapmoeilijkheden, hartkloppingen, maag- en darmklachten … Ervaar je geen last? Ook dat is perfect mogelijk.

Mentale belasting het hoofd bieden

Je medewerker hoeft niet met zulke gevoelens rond te lopen. Maak het onderwerp bespreekbaar op de werkvloer. Zodat wie nood heeft aan een babbel, weet dat hij bij jou, een collega of een vertrouwenspersoon terechtkan. De volgende tips kunnen je helpen om stressgevoelens te verlagen. Deel ze ook met je medewerkers.

Aanvaard de situatie.

De coronacrisis is wat ze is. Probeer geen energie te verliezen door ertegen te vechten. Tracht zo positief mogelijk te blijven.

Toon je emoties en laat die van anderen toe.

Het kan deugd doen om eens kwaad te zijn of te huilen. Toon ook begrip voor de emoties van anderen. Iedereen reageert anders. Probeer dat te kaderen.

Wees verdraagzaam voor elkaar.

Stressvolle situaties vormen een voedingsbodem voor escalatie van conflicten. Voel je een conflict opkomen, hou je dan eventjes afzijdig. Verzet je gedachten. Zoek het conflict niet op wanneer de gemoederen verhit zijn.

Onderhoud je sociale contacten.

In stresssituaties kunnen een vertrouwd luisterend oor, een schouderklopje, een gezellige babbel ... nog meer deugd doen.

Ga naar buiten en beweeg.

Bewegen helpt om stress onder controle te houden. Maak een lange wandeling, ga een eind fietsen of haal je loopschoenen van onder het stof. Zo houd je jezelf niet alleen lichamelijk, maar ook mentaal fit.

Nood aan ondersteuning?

Onze experts zijn er zowel voor jou als jouw medewerkers! Zowel met individuele als collectieve sessies helpen we de veerkracht en het psychosociaal welzijn in jouw organisatie te verhogen. Neem een kijkje op www.liantis.be/take-care voor het volledige aanbod.

Hebben jij of je medewerkers nood aan een luisterend oor? Wij staan voor je klaar!

Neem contact op