Wanneer kan een werkgever een re-integratietraject opstarten voor een medewerker?

Om een vlotte terugkeer van langdurig afwezige medewerkers mogelijk te maken, heeft de overheid een formeel re-integratietraject in het leven geroepen. Zowel jij als werkgever, je medewerker als het ziekenfonds van je medewerker kunnen dit re-integratietraject opstarten.

Wat zijn de voorwaarden?

  • Het gaat om een arbeidsongeschiktheid als gevolg van ziekte (lichamelijke of psychische klachten). Bij een afwezigheid na een arbeidsongeval of als gevolg van een beroepsziekte kan er een re-integratietraject opgestart worden nadat het arbeidsongeval geconsolideerd is of nadat de erkenning van de beroepsziekte een einde heeft genomen. 
  • Het gaat om medewerkers die aan jou verbonden zijn via een arbeidsovereenkomst. Ook statutairen komen in aanmerking.
  • Het traject kan opgestart worden …
    • … door de medewerker, in principe vanaf de eerste dag van de arbeidsongeschiktheid.
    • … door jou als werkgever, ten vroegste na een onafgebroken periode van drie maanden arbeidsongeschiktheid. Een werkhervatting binnen die drie maanden arbeidsongeschiktheid. Een werkhervatting van minder dan 14 kalenderdagen die binnen die drie maanden valt, onderbreekt de arbeidsongeschiktheid niet. Wanneer je de definitieve ongeschiktheid van een medewerker uit het attest van de behandelende arts kan afleiden, kan het re-integratietraject onmiddellijk gestart worden zonder dat de voorafgaande termijn van 3 maanden arbeidsongeschiktheid.

De aanvraag om een re-integratietraject op te starten richt je aan de arbeidsarts

Wat gebeurt er na de opstart van het traject?

De eerste stap binnen het re-integratietraject is een onderzoek bij de arbeidsarts. Hij of zij bekijkt of de medewerker geschikt is om op termijn terug te keren naar de werkvloer en onder welke voorwaarden. De arbeidsarts bezorgt het advies in een zogenaamd formulier voor de re-integratiebeoordeling.

Hoe kan het traject succesvol verlopen?

Als de arbeidsarts van oordeel is dat re-integratie mogelijk is, dan moet jij als werkgever een re-integratieplan uitwerken voor je medewerker. Hierin stel je concrete ondersteunings- en begeleidingsmaatregelen voor. Een mooi voorbeeld is progressieve tewerkstelling. Je medewerker komt dan gedurende een tijdje deeltijds werken om pas later voltijds het werk te hervatten.

Wat als re-integratie niet lukt?

Dit kan als …

  • de arbeidsarts van oordeel is dat je medewerker definitief ongeschikt is voor het overeengekomen werk;
  • je geen ondersteunings- en begeleidingsmaatregelen kan aanbieden. Dit moet je beargumenteren in een gemotiveerd verslag.

Als het re-integratietraject niet succesvol blijkt, neem je best contact op met je sociaal secretariaat om te bekijken wat de verdere mogelijke opties zijn.

Hoe lang duurt re-integratie na burn-out?

Lees alles over het re-integratietraject.

Lees hier alles