Wat is een absenteïsmebeleid?

Wist je dat in België elke dag gemiddeld 7% van alle werknemers afwezig is wegens ziekte? Een paar decennia terug was dit nog een pak minder. Omgaan met afwezigheden is voor veel werkgevers en leidinggevenden dagelijkse routine geworden. Wie dit lukraak aanpakt, verzeilt snel in problemen en discussies. Vandaar de nood aan een meer systematische benadering. Dit noemen we een absenteïsmebeleid.

Hoe ziet een absenteïsmebeleid eruit?

Een goed absenteïsmebeleid bestaat uit drie componenten:

  1. Streef naar gemotiveerde, jobgelukkige medewerkers. Hoe meer enthousiasme je opwekt, hoe minder snel je werknemers zich afwezig zullen melden.
  2. Bied proactief hulp aan werknemers die het wat moeilijker hebben. Wacht niet tot iemand uitvalt, maar neem nu al ondersteunende maatregelen.
  3. Stel een afwezigheids- en reïntegratieprotocol op. Dit is een vaste procedure die je doorloopt vanaf het ogenblik dat iemand zich afwezig meldt tot hij of zij terugkeert.

Hoe kan ik mijn werknemers motiveren?

Dit kan via een creatief verloningsbeleid, maar evengoed op andere manieren. Een comfortabele werkomgeving, bevlogen leidinggevenden en een goede teamspirit, om maar enkele voorbeelden te noemen.

Welke ondersteunende maatregelen kan ik nemen?

Dit is uiteraard sterk afhankelijk van je bedrijf en de functieprofielen die je tewerkstelt. Ergonomisch kantoormateriaal voor medewerkers met rugproblemen is een klassiek voorbeeld. Aarzel niet om de arbeidsarts aan te spreken om samen de mogelijkheden binnen jouw organisatie te bekijken.

Hoe stel ik een afwezigheids- en reïntegratieprotocol op?

Wat moet een medewerker doen op het moment dat hij in ziekteverlof gaat? Wie contacteert hij? Telefonisch of via mail? Vanaf wanneer brengt hij een ziektebriefje binnen? Hoe verloopt de terugkeer? Een heldere procedure biedt een antwoord op elk van deze vragen en leidt uiteindelijk tot minder problemen en discussies.