8 op de 10 kmo-werkgevers altijd beschikbaar voor persoonlijke vragen

Dag van de Medewerker zet band tussen werkgever en werknemer in de kijker

Op 20 april 2023 is het opnieuw Dag van de Medewerker. Hét moment om de medewerker centraal te zetten. Iets wat heel wat kmo-werkgevers ook effectief doen. Uit een bevraging van hr-dienstengroep Liantis blijkt dat 83,3% zegt dat medewerkers altijd bij hen terechtkunnen voor persoonlijke vragen en verhalen. “Een goede band tussen werkgever en werknemer kan zorgen voor een hogere retentie. In tijden van arbeidsmarktkrapte is dat van goudwaarde”, aldus Evy Sadicaris, experte psychosociaal welzijn bij Liantis.

3 minuten leestijd Persbericht 16 april 2023

Medewerker centraal

De derde donderdag van april staat klassiek gekend als Dag van de Medewerker. Vroeger droeg deze dag de naam ‘Dag van de Secretaresse’, maar op initiatief van UNIZO kreeg het enkele jaren geleden een nieuwe naam. De insteek? Dat goede, gemotiveerde medewerkers de fundamenten vormen van elke onderneming in ons land.

Hr-dienstengroep Liantis vond het de uitgelezen kans om enkele cijfers naar voor te schuiven uit een bevraging bij 1.568 Belgische ondernemers.

Open dialoog

“Medewerkers kunnen altijd bij mij terecht, ook voor persoonlijke verhalen en vragen.” Dat zegt maar liefst 83,6% van alle bevraagde kmo-werkgevers. 8,8% laat het in het midden, terwijl amper 7,6% zegt dat conversaties met medewerkers puur over het professionele gaan. 74% zegt dat ze zelf regelmatig vragen hoe het met hun medewerkers gaat.

Volgens experts is het een goede zaak dat werkgevers en werknemers een open houding hanteren binnen hun communicatie. “Zowel in kleinere als in grotere organisaties. We zien dat de kwaliteit van de relatie tussen de medewerker en leidinggevende een doorslaggevende factor is voor werkplezier en welbevinden. Hoe gelukkiger de medewerker, hoe minder snel deze persoon de organisatie verlaat”, bevestigt Evy Sadicaris, experte psychosociaal welzijn bij Liantis. “Een mooi voorbeeld van de open houding vinden we terug in het gegeven dat kmo-werkgevers bereid zijn om transparant hun eigen lief, maar zeker ook hun leed te delen. 66,7% zegt dat ze hun medewerkers eerlijk vertellen hoe het bedrijf ervoor staat, ook al gaat het om slecht nieuws. Wanneer een werkgever transparant is over de goede of slechte situatie binnen het bedrijf, hoe meer begrip dit zal opbrengen bij medewerkers. Dus dat kmo-werkgevers die open houding aanhouden tijdens mindere goede periodes is dus zeker ook een goede zaak.”

Nog opvallend: tijdens de energiecrisis van de afgelopen maanden was zelfs 54% van de kmo-werkgevers – ondanks hun eigen financiële moeilijkheden – bereid om een voorschot op het loon te bieden aan werknemers die het moeilijk hadden. Opnieuw een mooi signaal dat kmo-werkgevers begaan zijn met hun collega’s en een mooie, open dialoog nastreven.

Motivatie voorop

Bovendien vinden de bevraagde kmo-werkgevers motivatie erg belangrijk. Zo zegt 61,9% dat ze medewerkers apart nemen voor een goed gesprek en hen proberen te motiveren wanneer ze merken dat ze minder geëngageerd zijn dan anders. 20,5% laat dit in het midden terwijl 17,6% zegt dat ze medewerkers die niet gemotiveerd of geëngageerd zijn liever niet aan boord houden. “Verbondenheid is een belangrijk element van motivatie. Een ‘oe-ist gesprek’ is een belangrijk element van een positieve samenwerking tussen de medewerker en werkgever”, besluit Evy Sadicaris.