Aanwezigheidsregistratie voor onderhouds- en schoonmaakactiviteiten

De invoering van de verplichte elektronische aanwezigheidsregistratie voor werkgevers en hun onderaannemers die onderhouds- of reinigingsactiviteiten van onroerende goederen uitvoeren, is verplaatst van 1 april 2024 naar 1 september 2024. Dit geeft de sector iets meer tijd om de nodige maatregelen te nemen.  

De verplichte aangifte van werken 30bis voor deze schoonmaakactiviteiten is wel al van toepassing sinds 1 januari 2024.  

2 minuten leestijd Personeelsbeleid 11 december 2023

Toepassingsgebied 

Deze werkgevers zijn uitgesloten van het toepassingsgebied en dus niet aan de verplichting onderworpen: 
 

  • de publieke en particuliere sectoren die hun lokalen door hun eigen schoonmaakpersoneel laten onderhouden; 
  • een sportvereniging (vzw) die een verenigingswerker in dienst heeft om haar lokalen schoon te maken; 
  • De dienstenchequebedrijven. 

Aanwezigheidsregistratie op de arbeidsplaats

Werkgevers en hun onderaannemers die aan de verplichting onderworpen zijn, moeten voortaan gebruikmaken van een elektronisch aanwezigheidsregistratiesysteem. 

Zowel alle aanwezigheden (aankomst en vertrek) als de rustpauzes van zowel de werknemers als werkgever moeten geregistreerd worden. Dit geldt bovendien voor elke natuurlijke persoon. Het kan dus gaan om: 

  • Werknemer, 
  • Zelfstandige, 
  • Gedetacheerde werknemer, 
  • Gedetacheerde zelfstandige, 
  • Aannemer, 
  • Onderaannemer. 

Door deze registratie krijgen de bevoegde diensten een beter beeld van wie zich op de arbeidsplaats bevindt. Dit maakt het bijvoorbeeld makkelijker om sociale fraude op te sporen. Daarnaast geeft het hen een beter zicht op de risico’s die aan de werkplaats verbonden zijn en biedt het betere bescherming aan werknemers op vlak van gezondheid en veiligheid.  

Wat verandert er concreet?

De wetgeving voorziet twee manieren om te registreren: 

  • Via een app die door de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid voorzien wordt, 
  • Via een derde partij die de registratie faciliteert. 

Aangifte van werken art. 30 bis  

Conform artikel 30bis van de wet van 27 juni 1969 moeten werkplaatsen die onderworpen zijn aan de verplichte aanwezigheidsregistratie bovendien aangegeven worden in de Aangifte van werken. De registratieplicht voor schoonmaakactiviteiten geldt ongeacht het bedrag van de Aangifte van werken.  

Deze verplichte Aangifte van werken is van toepassing sinds 1 januari 2024. De overgangsperiode om de bestaande aangiften aan te vullen, loopt nog tot 31 maart 2024.  

Voor meer info: Aangifte van werken - Sociale zekerheid (socialsecurity.be)  

Vragen?

Heb je hier vragen over? Aarzel dan niet om ons te contacteren