My Liantis

Persbericht 12 september 2022

Alle schoolkinderen aan de laptop: maar preventiedienst Liantis waarschuwt

“Nu al bewust maken van goede houding, belangrijk voor nu én later"

Bij beeldschermwerk denken veel mensen meteen aan medewerkers op kantoor. Maar ook meer en meer kinderen gaan dit schooljaar opnieuw met de laptop aan de slag. Daarbij is het ontzettend belangrijk dat ze dat op een ergonomische manier doen. “Als we kinderen en jongeren nu al bewust maken van het belang van een goede houding, is de kans kleiner dat ze zowel nu als later rug- en nekklachten krijgen”, zegt Astrid Van Severen, preventieadviseur ergonomie bij externe preventiedienst Liantis.

Wetenschappelijk onderzoek

Digitalisering zet ook zijn weg verder in het onderwijs. Steeds meer leerlingen en scholieren werken school- en huiswerk al tokkelend op hun laptop of tablet af. Experten waarschuwen al langer voor de zware boekentas – en de negatieve impact op de rug – maar externe preventiedienst Liantis wil bijkomend wijzen op de mogelijke risico’s die zich bij ‘laptopleerlingen’ kunnen voordoen.

“Het gebruik van laptops op de schoolbanken neemt alsmaar toe. Bovendien gaan veel jongeren ook thuis en in hun vrije tijd aan de slag met laptops, tablets en andere multimedia. Dit gebeurt soms in heel slechte houdingen, wat kan leiden tot rug- en nekpijn, hoofdpijn en oogklachten. Om nog maar te zwijgen over de andere negatieve gevolgen voor de gezondheid”, aldus Astrid Van Severen, preventieadviseur ergonomie bij externe preventiedienst Liantis. “Uit onder meer buitenlands onderzoek weten we dat jongeren die meer met de laptop, tablet of smartphone bezig zijn, vaker fysieke klachten en last aan de ogen rapporteren. Ook ander onderzoek stelt dat nek- en/of rugpijn vaak voorkomt onder de studentenpopulatie.”

Klachten voorkomen voor later

Van alle beeldschermwerkers op de werkvloer heeft ongeveer 40% regelmatig tot vaak last van hoofdpijn en nek- en rugklachten. “Als we nu al onze jongeren, ouders én de scholen sensibiliseren over ergonomie, dan kunnen we hopelijk heel wat klachten voorkomen, ook wanneer de leerlingen misschien later met de laptop aan de slag gaan op de werkvloer. We zetten als preventiedienst uiteraard volop in op preventie, en dat begint dus al erg vroeg.”

7 concrete tips

Het is dus cruciaal om bij deze doelgroep genoeg te sensibiliseren rond ergonomie. “Daarnaast is het belangrijk dat scholen aan duurzame preventie doen door in te zetten op verschillende vlakken: aandacht voor aangepast schoolmeubilair, de zithouding van de leerlingen, voldoende houdingsafwisseling én beweging”, aldus Van Severen.

Liantis geeft 7 tips aan de schoolgaande jeugd, hun ouders en leerkrachten om op een goede manier aan de slag te gaan met de laptop en zo klachten – nu of later – te voorkomen.

  1. Zit op ellebooghoogte aan de tafel. Heb je geen aanpasbare stoel? Gebruik dan een kussen. Zit ook met je knieën iets lager dan je heupen (open heuphoek).
  2. Zorg voor ruimte in de kniekuilen en steun in de onderrug. Een opgerolde handdoek of klein kussen in de onderrug kan hierbij helpen.
  3. Kunnen de voeten niet op de grond steunen? Plaats een bankje of een doos onder de voeten als steun.
  4. Beperk het aaneensluitend gebruik van de laptop tot 30 minuten. Werk je toch langer dan 30 minuten aan de laptop? Plaats de laptop dan hoger (op een laptophouder of stapel boeken) met de bovenkant van het scherm op ooghoogte, op een armlengte afstand én gebruik een extern toetsenbord. Wie graag knutselt: er bestaan online héél wat doe-het-zelf-modellen om zelf zo’n laptophouder uit karton te maken.
  5. Werk,indien mogelijk, met een extern beeldscherm of vaste computer: de beeldkwaliteit en leesbaarheid van een extern beeldscherm is beter dan die van het laptopscherm.
  6. Plaats je laptop of beeldscherm, toetsenbord en muis recht voor je en werk met de muis comfortabel dichtbij.
  7. Denk 20, 20, 20: beweeg, sta recht of stretch elke 20 minuten, voor 20 seconden en laat je ogen rusten op een object dat verder dan 20 meter van je afligt.