Tools & resources
Start vandaag nog als zelfstandige via het online ondernemingsloket van Liantis
Heb je er altijd al van gedroomd je eigen zaak te starten? Ontdek onze gratis startersreeks.
Sluit je vandaag nog aan bij het Sociaal Verzekeringsfonds
Sluit je vandaag nog aan bij het sociaal Verzekeringsfonds
Ready, set, go!
Zoek snel de NACE-cijfercode op van de activiteiten die je als ondernemer uitoefent.
Swingen je personeelskosten de pan uit of ben je bang talentvolle medewerkers te verliezen? Download nu het hr-trendrapport!
Nooit meer een belangrijke deadline missen? Behoud een klare kijk op je hr en administratie met de Liantis kmo-kalender.
Hiermee bied je je medewerkers een flexibel loonpakket aan, zonder dat de loonkost voor jou als werkgever stijgt.
Een podcast van Liantis voor accountants
Meest gezocht
De wet van 12 mei 2024 (BS 29 mei 2024) voorziet in een nieuw belastingkrediet voor werkgevers die hun bijdrage in de kostprijs van een treinabonnement voor het woon-werkverkeer verhogen tot minstens 79,3%.
Dit fiscaal voordeel kan dus enkel toegepast worden voor die werkgevers die nu nog geen hogere tussenkomst voorzien, tenzij vrijwillig of op basis van gunstigere maatregelen in de sector.
Als je medewerker zich van en naar het werk verplaatst met het openbaar vervoer, dan ben je als werkgever verplicht om een deel van deze kosten voor je rekening te nemen. Sinds 1 juni 2024 werd dit aandeel verhoogd naar 71,8%.
Voor de sectoren/ondernemingen die de huidige tussenkomst in het treinabonnement nog verder verhogen, neemt de overheid een hogere tussenkomst van 7,5% voor maximaal 5 jaar ten laste via een belastingkrediet. De werkgeverstussenkomst moet in dat geval minstens 79,3% van de kostprijs bedragen.
Het bedrag van het belastingkrediet wordt als volgt berekend:
Op 31 december 2023 bedroeg de tussenkomst van de werkgever in een treinabonnement tweede klasse 60% (= de referentietussenkomst). In 2024 verhoogt de werkgever zijn tussenkomst tot 79,3% (= de verhoogde tussenkomst). Het verhogingspercentage is gelijk aan 19,3% (79,3% - 60%) beperkt tot 7,5%.
Op 1 september 2024 koopt de werknemer een standaard jaarabonnement van 1988 euro. De werkgever komt tussen voor 1576,48 euro (79,3%). Het bedrag van het belastingkrediet voor deze tussenkomst is gelijk aan 149,1 euro, dit is (1576,48 / 79,3%) x 7,5%.
Het belastingkrediet is tijdelijk en wordt verleend voor de tussenkomsten van de werkgever die worden betaald of toegekend in de periode van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2027.
De hogere tussenkomst door de werkgever daarentegen wordt ingevoerd voor onbepaalde tijd en wordt vastgelegd in een cao, arbeidsreglement of individuele overeenkomst.
Hou er ook rekening mee dat het voordeel van het belastingkrediet steeds beperkt blijft tot die 7,5% en dit voor maximaal 4 jaar, ook als de vrijwillig hogere tussenkomst vanaf volgend jaar meer dan 7,5% van de minimale verplichte tussenkomst bedraagt.
Als de NMBS de tarieven op 1 februari 2025 opnieuw verhoogt, zal de minimale verplichte tussenkomst slechts gedeeltelijk mee verhogen, waardoor het verschil tussen de vrijwillige hogere tussenkomst (= minimaal 79,3% van de kostprijs van de treinkaart) en de minimaal verplichte tussenkomst volgens de NAR-cao hoger zal zijn dan 7,5%.
De tussenkomst van de werkgever in een treinabonnement voor het bedrag van het belastingkrediet dat voor die tussenkomst wordt verleend, is niet als beroepskost aftrekbaar.
Het belastingkrediet is niet van toepassing op de tussenkomst van de werkgever in een treinabonnement waarvoor de derdebetalersregeling van toepassing is. In deze regeling wordt namelijk al voorzien in een volledige tussenkomst van de werkgever (80%) en de federale overheid (20%) in de kostprijs van een treinabonnement.
Pas je deze vrijwillige verhoging toe, waardoor je recht hebt op het belastingkrediet? Geef dat dan zeker tijdig door aan je accountant. Of neem gerust contact met ons op bij verdere vragen.