Binnenkort digitaal ziekteattest mogelijk

Is je medewerker afwezig door ziekte, dan kan het zijn dat er een medisch attest vereist is. Momenteel is er een proefproject lopende waarin artsen het ziekteattest rechtstreeks aan werkgevers bezorgen. In de loop van 2025 zal dat voor alle werkgevers zo zijn. Dat betekent evenwel niet dat je medewerker je niet meer op de hoogte moet brengen van zijn of haar afwezigheid.  

2 minuten leestijd Personeelsbeleid 22 januari 2025

Ziektebriefje via Mult-eMediatt naar e-Box werkgever

In de loop van 2025 wordt het voor een werknemer mogelijk om het ziekteattest via zijn of haar arts rechtstreeks naar de e-Box van de werkgever te versturen. Dat kan enkel wanneer je medewerker hiervoor toestemming geeft aan de arts.  

Het versturen van het attest verloopt dan via de toepassing Mult-eMediatt die al in de meeste medische softwarepakketten zit.  

Ook als werkgever is het belangrijk dat je de optie ‘alles digitaal’ aanvinkt in je e-Box. Doe je dat niet, dan krijgt de arts bij het doorsturen van het ziekteattest een foutmelding en moet je medewerker toch zelf het attest bezorgen.  

Medewerker brengt werkgever nog altijd op de hoogte

Deze mogelijkheid neemt niet weg dat je zieke medewerker jou nog altijd zo snel mogelijk op de hoogte moet brengen van zijn of haar afwezigheid en de duur ervan. Die afspraken liggen vast in het arbeidsreglement en moeten dus nog steeds nageleefd worden.

Vragen?

Heb je hier vragen over? Aarzel dan niet om ons te contacteren.