Tools & resources
Start vandaag nog als zelfstandige via het online ondernemingsloket van Liantis
Sluit je vandaag nog aan bij het Sociaal Verzekeringsfonds
Sluit je vandaag nog aan bij het sociaal Verzekeringsfonds
Ready, set, go!
Zoek snel de NACE-cijfercode op van de activiteiten die je als ondernemer uitoefent.
Meest gezocht
Emotionele intelligentie is de mate waarin iemand adequaat omgaat met eigen emoties en die van anderen. Hoewel werknemers vaak de neiging hebben om hun emoties keurig op te bergen op de werkvloer, is het toch beter om voldoende aandacht te hebben voor uw eigen gevoelens en die van uw collega’s.
Het begrip ‘emotionele intelligentie’ bestaat al sinds 1990, maar werd pas echt populair in 1995 dankzij een boek van de Amerikaanse wetenschapsjournalist Daniel Goleman. Hij omschrijft vijf vaardigheden waarmee we onze emotionele intelligentie kunnen opkrikken.
Voor veel mensen is het moeilijk om emoties te begrijpen en ermee om te gaan. Dat is ook zo op de werkvloer. Nochtans heeft dit een negatief effect op alle medewerkers: van administratief medewerker tot CEO. Elke dag nemen we immers emotioneel geladen beslissingen. We hebben het gevoel dat optie 1 beter is dan optie 2. We kiezen op basis van onze emoties of ons buikgevoel. Als we de herkomst van deze emoties begrijpen, zeker in teamverband, raken we beter op elkaar afgestemd. In deze tijdsgeest is emotionele intelligentie dan ook enorm belangrijk. Teams zijn internationaal en intercultureel, waardoor de complexiteit van emotionele interacties toeneemt. Uiteindelijk draait emotionele intelligentie op het werk om begrip, zelfexpressie en -beheersing, goede verhoudingen en het oplossen van problemen onder druk.
Als u streeft naar een verhoogd EQ op de werkvloer, start u het best bij uzelf als werkgever. U kan het welzijn, de ontwikkeling en het zelfbewustzijn van anderen niet begrijpen en verbeteren vooraleer u begrijpt hoe u zelf in elkaar zit op emotioneel vlak. Vaak zien we dat vooraanstaande leiders gekenmerkt worden door hun emotionele intelligentie. Dit draagt rechtstreeks bij tot de ontwikkeling van een effectievere werkomgeving.