Tools & resources
Start vandaag nog als zelfstandige via het online ondernemingsloket van Liantis
Sluit je vandaag nog aan bij het Sociaal Verzekeringsfonds
Sluit je vandaag nog aan bij het sociaal Verzekeringsfonds
Ready, set, go!
Zoek snel de NACE-cijfercode op van de activiteiten die je als ondernemer uitoefent.
Meest gezocht
Om meer werklozen en leefloners aan een job te helpen werd een nieuw koninklijk besluit uitgevaardigd dat voorziet dat 60% van de aanwervingen door dienstenchequebedrijven werklozen en/of leefloners moet zijn. Daarnaast wordt vanaf volgend jaar de prijs van een dienstencheque opgetrokken van 7,5 euro naar 8,5 euro, moet een onderneming die nog een andere activiteit ontplooit, voortaan een aparte boekhouding houden voor z’n dienstencheque-activiteiten en moet bij de erkenning een door een boekhouder erkend businessplan voorgelegd worden.
Per kwartaal moet 60% van de nieuw aangeworven werknemers uitkeringsgerechtigde volledig werklozen of gerechtigden met een leefloon zijn. Hierbij gelden de gewone afrondingsregels : afronding tot de dichtstbijzijnde eenheid en 0,5 wordt naar boven afgerond.
Met uitkeringsgerechtigde volledig werklozen wordt bedoeld :
Met gerechtigde op een leefloon wordt bedoeld :
Werknemers die in de maand, gerekend van dag tot dag, voorafgaand aan hun indienstneming reeds tewerkgesteld waren met een arbeidsovereenkomst voor dienstencheques bij een andere werkgever, worden niet als ‘nieuw aangeworven werknemers’ beschouwd.
Dit quotum dient door iedere exploitatiezetel van het dienstenchequebedrijf behaald te worden.
Omdat deze nieuwe verplichting pas op 17 augustus ’12 in het staatsblad is verschenen, wordt enkel rekening gehouden met de aanwervingen vanaf 17 augustus om na te gaan of in het 3° kwartaal het quotum van 60% behaald is.
Om aan te tonen dat aan deze verplichting voldaan is, dient iedere exploitatiezetel voor de betrokken aanwervingen in het bezit te zijn van een attest van het OCMW waaruit blijkt dat betrokkene voor de aanwerving gerechtigd was op een leefloon en/of van een attest van de RVA, het C63 werkloosheidsattest, waaruit blijkt dat betrokkene voor de aanwerving een uitkeringsgerechtigd volledig werkloze was. Dit laatste is beschikbaar op de site van de RVA. Deze attesten dienen, hetzij door de werknemer, hetzij door de werkgever, binnen de 30 dagen volgend op de aanwerving aangevraagd te worden en worden door de werkgever op de exploitatiezetel bewaard.
De werkgever kan, mits voldoende motivering, aan de RVA-directeur een vrijstelling van bovenvermelde verplichting vragen via het formulier ‘dienstencheques – aanvraagformulier vrijstelling tewerkstellingsverplichting’, beschikbaar op de site van de RVA. Hierbij kan een exploitatiezetel voor een kwartaal een gehele of gedeeltelijke vrijstelling bekomen, zo blijkt dat er onvoldoende uitkeringsgerechtigd volledig werklozen of gerechtigden op een leefloon met het vereiste profiel op de arbeidsmarkt beschikbaar zijn.
Op heden ontvangt het dienstenchequebedrijf per cheque, 21,72 euro, zijnde 7,5 euro van de gebruiker en 14,22 euro van de federale overheid. Vanaf 1 januari ’13 wordt de federale tussenkomt verlaagd tot 13,22, waardoor de dienstencheque voor de gebruiker met 1 euro duurder wordt en derhalve 8,5 euro zal bedragen.
De dienstencheques die aangekocht worden tussen 1 augustus ’12 en 31 december ’12 hebben, in tegenstelling tot de gebruikelijke 8 maanden, een geldigheidsduur tot en met 30 april ’13.
Dienstencheques in die periode aangekocht én die omgeruild worden vóór 1 januari ‘13, kunnen omgeruild worden tegen nieuwe cheques met een geldigheidsduur tot en met 30 april ’13.
Bij elke omruiling of vervanging van dienstencheques na 31 december ’12 zal de gebruiker per dienstencheque 1 euro extra betalen.
Een dienstenchequebedrijf dat nog andere activiteiten uitoefent, dient een sui generis afdeling op te richten voor zijn dienstencheque-activiteiten. Voortaan moet voor deze sui generis afdeling ook een aparte boekhouding gevoerd worden.
Indien een onderneming een activiteit met dienstencheques wil opstarten, dient hij een erkenning aan te vragen bij het Secretariaat van de Erkenningscommissie Dienstencheques opgericht bij de RVA.
Het aanvraagdossier dient diverse gegevens te bevatten zoals :
Tot voor kort dienden enkel de ondernemingen in oprichting ook een financieel plan toe te voegen aan het dossier. Heden dient ieder bedrijf dat een erkenning aanvraagt, in het bezit te zijn van een ondernemingsplan, goedgekeurd door een erkende boekhouder(-fiscalist) of accountant. Dit ondernemingsplan bevat algemene informatie van het bedrijf, de uit te voeren investeringen, de personeelsbehoefte, de verwachte inkomsten, de vaste en variabele kosten en de raming van de balans en de financiële planning voor de eerste 3 werkjaren.
Bronnen : Koninklijk Besluit van 3/8/12 tot wijziging van het koninklijk besluit van 12/12/01 betreffende de dienstencheques, BS 17/8/12; www.werk.belgie.be ; www.rva.be .