Phishing: laat je niet vangen dankzij deze tips

3 minuten leestijd Over Liantis 12 oktober 2022

We krijgen steeds meer te maken met phishing of frauduleuze berichten, e-mails en telefoontjes die valselijk uit naam van Liantis worden verspreid. Hackers proberen op verschillende manieren persoonlijke (inlog)gegevens te ontfutselen. Let op, deze oplichterij is op geen enkele manier aan Liantis gelinkt.

We geven je enkele tips om de oplichters slimmer af te zijn én geven raad over wat je moet doen als je toch het slachtoffer wordt.

Wat is phishing?

Phishing is een vorm van cybercriminaliteit of internetfraude. Hierbij willen oplichters vertrouwelijke gegevens verkrijgen. Afhankelijk van hun doel, proberen ze:

  • jouw inloggegevens te stelen;
  • jouw kredietkaartgegevens te verkrijgen;
  • je geld te laten overschrijven naar een vals rekeningnummer;
  • je nietsvermoedend te laten doorklikken naar geïnfecteerde websites.

Momenteel circuleren er frauduleuze berichten, e-mails, en telefoontjes valselijk uit onze naam. Wij vragen in geen enkel geval om inlog- of privégegevens via een andere website te wijzigen of door te geven.

Je persoonlijke inloggegevens zijn enkel nodig om in te loggen op ons digitaal platform My Liantis. Dit is een beveiligde omgeving.

Met deze tips ben jij de oplichters slimmer af

  1. Kijk goed naar de afzender
    Phishers of oplichters sturen je valse berichten of e-mails die afkomstig lijken te zijn van een gekende bron, zoals een vriend, een bank of in dit geval Liantis. Kijk altijd goed naar de afzender van deze berichten. Momenteel circuleren er zelfs valse e-mails van het valse e-mailadres service@liantis.be. Twijfel je over een e-mailadres? Neem dan zeker contact op met je vertrouwde klantenadviseur via een gekend telefoonnummer. 
  2. Lees goed de onderwerpregel
    Phishingmails hebben vaak schrijffouten in de onderwerpregel, in combinatie met een hoge urgentie. Hier zou er al een belletje moeten rinkelen.

    Bij Liantis dubbelchecken we onze teksten op fouten en gebruiken we geen label met hoge urgentie. Daarnaast gebruiken we nooit meerdere uitroeptekens na elkaar in de onderwerpregel.
  3. Lees goed wat er juist gevraagd wordt
    Wordt er gevraagd om persoonlijke gegevens door te geven, zoals pincodes, kredietkaartgegevens, wachtwoorden? Dan mogen de alarmbellen afgaan. Wanneer dit wordt gevraagd, schuilt hier meer achter.

    Ook wanneer gevraagd wordt om ‘dringend !!’ op een link te klikken, is de kans groot dat je naar een verdachte website wordt geleid.
  4. Contacteer ons bij twijfel
    Merk je bepaalde veranderingen op, bijvoorbeeld een ander rekeningnummer op facturen of een verdachte manier van communicatie via e-mail of telefonisch? Of twijfel je aan de echtheid van een e-mail? Contacteer dan je vertrouwde klantenadviseur eerst via een vertrouwd kanaal.

Phishing melden

Ben je slachtoffer van internetfraude? Neem dan meteen contact op met je bank. Meld de fraude ook zeker op https://meldpunt.belgie.be/ of geef het aan bij de politie. De politiediensten staan in contact met Regionale en Federale Computer Crime Units (RCCU en FCCU) die cybercriminaliteit bestrijden.

Stuur de phishingmail ook door naar verdacht@safeonweb.be. Vind meer informatie over phishing en malware op https://www.safeonweb.be