Tools & resources
Start vandaag nog als zelfstandige via het online ondernemingsloket van Liantis
Sluit je vandaag nog aan bij het Sociaal Verzekeringsfonds
Sluit je vandaag nog aan bij het sociaal Verzekeringsfonds
Ready, set, go!
Zoek snel de NACE-cijfercode op van de activiteiten die je als ondernemer uitoefent.
Meest gezocht
Op woensdag 24 maart 2021 besliste het Overlegcomité om het verplichte telewerk strenger te controleren. Alle werkgevers moeten nu een aantal gegevens doorgeven via een invulformulier dat sinds zaterdag 27 maart 2021 op de portaalsite van de sociale zekerheid staat. In het officiële persbericht naar aanleiding van het Overlegcomité werd aangekondigd dat werkgevers ook een apart register zouden moeten bijhouden waarin ze alle niet-telewerkende werknemers met naam en voornaam zouden moeten vermelden. Maar daar is geen sprake meer van.
De verplichting geldt voor alle werkgevers, behalve voor ondernemingen die verplicht volledig gesloten zijn.
Je moet twee soorten gegevens registreren, en dat apart per officiële vestigingseenheid. Heb je maar één vestigingseenheid, dan volstaat het dat je de gegevens registreert op het niveau van de juridische vorm van jouw onderneming.
Enerzijds vermeld je, per vestigingseenheid, het aantal personen dat op de eerste werkdag van de maand werkzaam is binnen je onderneming.
Opgelet! Je mag je bij jouw denkoefening niet beperken tot louter jouw eigen werknemers. Ook jouw uitzendkrachten, werknemers van bedrijven die werkzaamheden in jouw onderneming komen uitvoeren en bij jou actieve zelfstandigen tellen mee, maar enkel als ze structureel bij jou actief zijn. Het woord ‘structureel’ is cruciaal en moet duidelijk worden onderscheiden van de ‘punctuele’ (sporadische) aanwezigheid van derden in je onderneming. Ook alle flexi-jobbers met een lopende raamovereenkomst moet je aangeven. Dat is verplicht, zelfs als er voor die flexi-jobbers op dat moment geen Dimona loopt.
Het formulier staat ter beschikking op de portaalsite van de sociale zekerheid (www.socialsecurity.be/telewerk). Om het in te vullen, kan je gebruikmaken van je eID, de itsme-app of de andere technische mogelijkheden geboden door het toegangssysteem CSAM.
Je moet de registratie maandelijks uitvoeren, telkens uiterlijk op de zesde kalenderdag van de maand.
Zijn de aantallen dezelfde als de doorgegeven aantallen van de voorgaande maand? Dan moet je (voorlopig) alsnog elke maand de gevraagde gegevens doorgeven via het formulier.
Omdat het formulier maandelijks uiterlijk op de zesde kalenderdag moet zijn ingevuld, geldt de verplichting de facto vanaf 6 april 2021. Maar je kan het formulier al vroeger invullen.
Werkgevers die de verplichting niet (tijdig) vervullen, kunnen worden bestraft met een sanctie ‘niveau twee’:
De registratieplicht moet werkgevers sensibiliseren op het vlak van het verplichte telewerk. Daarnaast biedt de registratie inspecteurs een houvast om het gesprek aan te gaan als ze bij een controle grote verschillen vaststellen tussen de ingevulde gegevens en de werkelijke aanwezigheid op de werkvloer. Tot slot kan de RSZ via datamining die bedrijven opsporen die, in vergelijking met andere bedrijven uit een gelijkaardige branche, (te) veel werknemers op de werkvloer hebben doorgegeven.
Wij zullen voor iedere klant, per vestigingseenheid, het aantal tewerkgestelde werknemers berekenen. Je kan die gegevens opvragen bij je klantenadviseur. Die cijfers kan je dan al registreren, op voorwaarde dat je geen structureel in de onderneming werkende derden hebt. Anders moet je dat aantal er nog eens bij optellen.
Met vragen over de nieuwe registratieverplichting kan je uiteraard altijd terecht bij jouw klantenadviseur.