Tools & resources
Start vandaag nog als zelfstandige via het online ondernemingsloket van Liantis
Heb je er altijd al van gedroomd je eigen zaak te starten? Ontdek onze gratis startersreeks.
Sluit je vandaag nog aan bij het Sociaal Verzekeringsfonds
Sluit je vandaag nog aan bij het sociaal Verzekeringsfonds
Ready, set, go!
Zoek snel de NACE-cijfercode op van de activiteiten die je als ondernemer uitoefent.
Nooit meer een belangrijke deadline missen? Behoud een klare kijk op je hr en administratie met de Liantis kmo-kalender.
Een podcast van Liantis voor accountants
Meest gezocht
Aangezien het opladen van de elektrische bedrijfswagen bij de werknemer thuis voor problemen bleef zorgen, kondigde ontslagnemend Minister van Financiën Van Peteghem onlangs een oplossing aan. Dit gebeurde in een antwoord op een parlementaire vraag.
Wanneer de werkgever de kosten voor het thuisladen van de elektrische bedrijfswagen wil terugbetalen aan de werknemer, dient dat op basis van de werkelijke kosten te gebeuren. Dat betekent dat de exacte elektriciteitsprijs van toepassing is. Enkel dan maakt de terugbetaling deel uit van het forfaitair geraamde fiscale voordeel van de bedrijfswagen en is er geen extra belasting.
De terugbetaling van de bewezen werkelijke kosten blijft het basisbeginsel. Daar hamert de Minister op. Hij herhaalt dat dit standpunt helpt voorkomen dat er nieuwe fiscale optimalisatietechnieken ontstaan, waarmee men belastingen probeert te voorkomen of te vermijden.
In de praktijk blijkt het echter moeilijk om die ‘werkelijke kost’ voor het laden van de wagen vast te stellen én aan te tonen. Je moet als werkgever immers de prijs bepalen van de gebruikte elektriciteit voor het laden op het moment dat het voertuig ook effectief aan de stekker hangt.
Heel wat factoren beïnvloeden de prijs van de stroom die op dat moment gebruikt wordt. Er zijn immers heel wat soorten contracten van elektriciteitsleveranciers: vaste, variabele… Daarnaast beschikken werknemers ook al dan niet over zonnepanelen, een thuisbatterij, een bidirectionele laadpaal, enzovoort.
Er zijn al verschillende technologische oplossingen, maar die zijn nog niet voldoende erkend of doorgedrongen om een snelle en adequate uitweg te bieden voor deze impasse.
Vele werkgevers vangen dit probleem dan ook op door terug te grijpen naar een forfaitaire elektriciteitsprijs. Op die manier proberen ze snel en op een redelijk eenvoudige administratieve manier de kosten te vergoeden. Je vindt deze prijzen bijvoorbeeld op de website van de CREG of de VREG.
Deze werkwijze is echter niet zonder risico. De fiscale administratie kan deze werkwijze immers onvoldoende achten en oordelen dat men hier niet de werkelijke prijs terugbetaalt aan de werknemer. Als zij de terugbetaling herkwalificeren naar een belastbare vergoeding, zal de werknemer achterstallige belastingen moeten betalen op de reeds ontvangen terugbetaling van elektriciteit.
Hoewel de sociale partners al langer aandrongen op een werkbare oplossing, bleef de fiscale administratie altijd bij haar standpunt: enkel de werkelijke kosten moeten bewezen worden. Een voorgestelde forfaitaire prijs wees men af. Er hing elektriciteit in de lucht…
Naar aanleiding van een vraag in het Parlement op 26 september 2024 zou er nu toch een oplossing komen. Het was Steven Coenegrachts (Open VLD) die voor de ontlading zorgde. In zijn antwoord kondigt de Minister nu toch een forfaitaire manier aan voor de terugbetaling van de kosten voor het laden op een eenvoudige manier die rechtszekerheid biedt. De fiscale Administratie zal dan ook tijdelijk een specifiek CREG-tarief aanvaarden. Dit moet nog geconcretiseerd worden.
Hij hamert er wel op dat de terugbetaling van de werkelijke kosten het basisprincipe blijft en dat de aangekondigde circulaire slechts een tijdelijke oplossing is. In afwachting van technische ontwikkelingen om het werkelijke verbruik te kunnen meten, moet de circulaire de huidige onzekerheid wegnemen.
We wachten nu met spanning op de circulaire van de fiscale administratie!