Tools & resources
Start vandaag nog als zelfstandige via het online ondernemingsloket van Liantis
Sluit je vandaag nog aan bij het Sociaal Verzekeringsfonds
Sluit je vandaag nog aan bij het sociaal Verzekeringsfonds
Ready, set, go!
Zoek snel de NACE-cijfercode op van de activiteiten die je als ondernemer uitoefent.
Meest gezocht
Sinds de zesde staatshervorming is het tewerkstellingsbeleid grotendeels in handen van de gewesten. Zij kunnen nu onder meer een eigen invulling geven aan een aantal RSZ-verminderingen. Enkel de RSZ-voordelen die eerder structureel van aard zijn of die toegekend worden in functie van de eigen kenmerken van de werkgever, blijven een federale bevoegdheid. Voorbeelden hiervan zijn de structurele vermindering, de sociale maribel en de doelgroepvermindering voor de eerste aanwervingen.
Het Vlaams Gewest gaat op 1 juli 2016 van start met een Vlaams doelgroepenbeleid. Het aantal doelgroepen waarvoor de werkgever van een extra lastenverlaging kan genieten, zal hierbij beperkt worden tot drie: ouderen, jongeren en personen met een arbeidshandicap.
Momenteel geniet een werkgever uit de profitsector die een oudere werknemer voltijds tewerkstelt een bijkomende lastenverlaging van € 400 per kwartaal voor een 54- tot 57-jarige; van € 1.000 per kwartaal voor een 58- tot 61-jarige; van € 1.500 per kwartaal voor een 62- tot 64-jarige en van € 800 per kwartaal voor een werknemer van minstens 65 jaar.
Daarnaast voorziet Vlaanderen nu reeds in een tussenkomst in de loonkost bij de aanwerving van oudere niet-werkende werkzoekenden, de zogenaamde Vlaamse premie 50+. Voor de aanwerving van een 50- tot 54-jarige is er enkel een tussenkomst ten belope van 50% van de loonkost gedurende 1 jaar, voor zover de oudere werkzoekende voor de aanwerving al minstens 1 jaar werkzoekend was. De tussenkomst bedraagt 50% gedurende 2 jaar voor de aanwerving van een 50-plusser die al minstens 2 jaar werkzoekend was. Gaat het om een 55-plusser die minder dan 2 jaar werkzoekend is geweest, is er een tussenkomst van 50% gedurende 1 jaar.
Het is de bedoeling om vanaf 1 juli 2016 bovenvermelde voordelen te vervangen door 2 gloednieuwe doelgroepverminderingen:
Voor het in dienst houden van oudere werknemers zal de werkgever uit de profitsector in het Vlaams Gewest van volgende kortingen kunnen genieten :
Leeftijd van de tewerkgestelde werknemer
Basisbedrag vermindering per kwartaal
≥ 55 jaar < 60 jaar
€ 600
≥ 60 jaar
€ 1.150
Voor de aanwerving van oudere niet-werkende werkzoekenden, geniet de profitwerkgever een hogere korting gedurende 2 jaar. Daarna kan hij voor die werknemers eveneens genieten van de doelgroepvermindering voor de oudere zittende werknemers :
Leeftijd van de aangeworven werkzoekende
€ 1.150 gedurende 8 kwartalen
≥ 60 jaar < 65 jaar
€ 1.500 gedurende 8 kwartalen
Voor beide Vlaamse doelgroepverminderingen voor oudere werknemers geldt als voorwaarde dat het loon van de werknemer op kwartaalbasis niet meer dan € 13.400 bedraagt voor een voltijdse tewerkstelling.
Er wordt wel in een overgangsmaatregel voorzien voor werkgevers die momenteel van de Vlaamse premie 50+ genieten voor de aanwerving van een oudere werknemer.
De voorgestelde nieuwe RSZ-verminderingen zijn voorlopig enkel voorzien voor de profitsector, terwijl de vroegere Vlaamse premie 50+ premie in bepaalde gevallen ook genoten kon worden door de werkgever uit de social profit. Om te zien of het haalbaar is om die maatregelen ook open te stellen voor de social profit, werd de maatregel als staatssteun bij de Europese Commissie gemeld. Zolang hierover geen duidelijkheid is, kan de nieuwe regelgeving voor ouderen niet van kracht gaan.
Een tweede pijler waar het Vlaamse Gewest op inzet is de aanwerving van werknemers jonger dan 25 jaar, meer bepaald:
Voor de aanwerving van laag- of middengeschoolde jongeren, zal de werkgever in het Vlaams Gewest van volgende extra RSZ-korting kunnen genieten:
Geschooldheid van de aangeworven jongere
Laaggeschoold (= geen getuigschrift hoger middelbaar)
€ 1.150 gedurende twee jaar
Middengeschoold (= max. getuigschrift hoger middelbaar)
€ 1.000 gedurende twee jaar
Ook deze RSZ-korting kan pas genoten worden voor zover het loon van de aangeworven jongere op kwartaalbasis een bepaalde grens niet overschrijdt:
Deze Vlaamse doelgroepvermindering vervangt in Vlaanderen de federale doelgroepvermindering voor de aanwerving van (erg) laag- en middengeschoolde jongeren < 26 jaar. In de federale tewerkstellingsmaatregel zijn de RSZ-kortingen beduidend hoger voor de erg laag- en laaggeschoolde jongeren, terwijl de Vlaamse maatregel zich vooral focust op de groep van de middengeschoolden, door enerzijds de RSZ-korting lichtjes te verhogen, en anderzijds de extra voorwaarde van 6 maanden werkzoekend zijn voor de middengeschoolden, te schrappen. Ook hier gelden overgangsmaatregelen voor de aanwerving van jongeren vóór 1 juli 2016 waarvoor de huidige federale RSZ-vermindering en eventuele tussenkomst in het nettoloon via de activa start, genoten wordt. De bedoeling is dat de huidige voordelen verder toegepast kunnen worden tot uiterlijk eind 2018.
Om werkgevers aan te moedigen een werkplaats aan te bieden aan de jongeren die hun theoretische opleiding willen combineren met praktijkervaring, wordt tevens voorzien in een RSZ-korting van € 1.000 per kwartaal op de leervergoeding die de werkgever aan deze jongere verschuldigd is. Deze Vlaamse doelgroepvermindering vervangt in Vlaanderen de federale doelgroepvermindering van € 1.000 per kwartaal voor de tewerkstelling van jongeren < 19 jaar. In Vlaanderen zal de RSZ-korting dus niet meer genoten worden voor de tewerkstelling van gelijk welke jongere < 19 jaar, maar enkel voor de jongeren die in een stelsel van duaal leren zitten. Anderzijds is deze doelgroepvermindering niet langer beperkt in functie van de leeftijd van de jongere. Ook voor deze maatregel zou een overgangsmaatregel voorzien worden voor aanwervingen die vóór 1 juli 2016 gerealiseerd werden.
De derde pijler van het Vlaams doelgroepenbeleid is het aanwerven van personen met een arbeidshandicap bevorderen. Hiervoor wordt niet gewerkt met een extra RSZ-korting, maar doet men beroep op de reeds bestaande Vlaamse ondersteuningspremie (de VOP-premie). Het bedrag van deze premie wordt niet gewijzigd, maar de doelgroep wordt wel uitgebreid tot die werknemers die kunnen doorstromen vanuit een tewerkstelling uit de sociale economie.
Zolang geen Vlaamse invulling gegeven wordt aan deze maatregelen, blijven de huidige federale tewerkstellingsmaatregelen voorlopig van toepassing. Zo kan de werkgever in ieder geval dit jaar ook nog genieten van de RSZ-korting en eventuele tussenkomst in het nettoloon bij de aanwerving van een langdurig werkzoekende of een werkzoekende ontslagen in het kader van een herstructurering. Het is de intentie om deze maatregelen vanaf 1 januari 2017 te integreren in één nieuw systeem van tijdelijke werkervaring. Ook de extra RSZ-korting op het loon van mentors die leerkrachten, cursisten, stagiairs, leerlingen en jongeren met een instapstage of individuele beroepsopleiding begeleiden, blijft in 2016 nog van kracht. Bron: Vlaams Decreet van 4 maart 2016 houdende het Vlaamse doelgroepenbeleid en www.werk.be.