Employer branding: hoe maak ik hier werk van?

Op de werkvloer is het begrip ‘war for talent’ ongetwijfeld goed gekend. Om het juiste talent aan te trekken voor uw organisatie, kan je gelukkig een beroep doen op employer branding. Het uiteindelijke doel van employer branding bestaat erin dat u niet naar de potentiële medewerkers moet toestappen, maar dat zij spontaan bij uw organisatie aan de slag willen gaan.

2 minuten leestijd Personeelsbeleid 22 augustus 2018

Uw medewerkers als ambassadeurs

Om uw gewenste werkgeversimago uit te dragen, is het essentieel om ook de aandacht te vestigen op uw eigen medewerkers. Als datgene wat u extern wil vertellen niet klopt met de werkelijkheid, dan zullen ook verwachtingen bij nieuwe medewerkers niet ingelost kunnen worden.

Geloofwaardigheid is hier dan ook een kernbegrip. Louter communiceren over hoe fantastisch uw organisatie is, volstaat niet. Enkel het effectief zijn én die boodschap uitdragen, maakt van uw organisatie een sterk werkgeversmerk.

Uw employer brand leeft bovendien pas als uw medewerkers het ook beleven en ervaren. Zij zijn de beste vorm van reclame en spelen de grootste rol in het succes van uw bedrijf. U mag zich dan nog extern profileren als een innovatieve en kwalitatieve organisatie, als uw werknemers zich niet voor de volle 100% inzetten om dit waar te maken, dan blijven dit slechts loze woorden.

Bedrijfscultuur

Een sterk werkgeversmerk is opgebouwd volgens een goede ‘employee value proposition’ (EVP). Of anders geformuleerd: welke waarden kan ik als organisatie bieden aan mijn medewerkers. Het louter aanbieden van een basissalaris, diverse carrièremogelijkheden, … volstaat echter niet meer. Bij een EVP draait het voornamelijk om de persoonlijkheid en waarden van uw organisatie. Medewerkers en sollicitanten gaan immers op zoek naar een bedrijfscultuur die écht bij hen past.