38% van de werknemers heeft het te warm op kantoor

De zomer is in het land en de volgende dagen mogen we ons aan temperaturen tot 30 graden verwachten. De airco op kantoor wordt aangezet, maar vaak blijkt het een huzarenstukje om de juiste temperatuur voor iedereen te vinden. Zo vindt 38% van de werknemers die met computerwerk bezig zijn het te warm, terwijl 7% het zelfs in de zomer dan weer te koud vindt. Dat blijkt uit cijfers van Liantis preventie en welzijn.

3 minuten leestijd Persbericht 27 juni 2018
te warm op kantoor

Airco op de werkvloer

Het is een bekende situatie: terwijl het buiten stralend weer is, begint op heel wat kantoren het gevecht met de airco. Want sommige collega’s vinden dat het gerust wat warmer mag, terwijl anderen de temperatuur liefst zo laag mogelijk zetten.

Uit cijfers van 2.230 medewerkers die aan een beeldscherm werken, blijkt dat het inderdaad moeilijk is om voor veel mensen de ideale kantoortemperatuur te vinden. In het tussenseizoen heeft slechts 21% het te koud of te warm op de werkvloer, maar in de zomer stijgt dat aantal tot 45%. 14% heeft het dan véél te warm, terwijl 24% het gewoon te warm heeft.

Bovendien is er ook een verschil tussen vrouwen en mannen. Vrouwen hebben vaker te koud of te warm op de werkvloer. In de zomer heeft 36% van de mannen het (veel) te warm, terwijl dat bij vrouwen liefst 42% is. Anderzijds heeft 4% van de mannen het in de zomer (veel) te koud terwijl dat bij de vrouwen 9% is.

Met enkele concrete acties kunnen werkgevers ervoor zorgen dat hun medewerkers zich goed voelen bij de omgevingstemperatuur op kantoor.

Concrete tips

Als één ding duidelijk mag zijn, is het dit: temperatuur aanvoelen is iets persoonlijks. “Toch kunnen werkgevers er met enkele concrete acties voor zorgen dat hun medewerkers zich goed voelen bij de omgevingstemperatuur op kantoor”, vertelt woordvoerder Martijn Vanhinsberg. “We zetten de belangrijkste tips even op een rij:”

  1. Organisatie van het werk



    Het is aangeraden om de werktijden – en eventuele extra pauzes – af te stemmen op extreme weersomstandigheden. Hanteert een werkgever een kledingprotocol? Dan kan hij of zij toch afwijkingen toestaan bij extreme warmte of koude. Ten slotte kan de werkgever in de zomer bijvoorbeeld in fris water of tafelventilatoren voorzien.

  2. Technische maatregelen nemen



    Met enkele technische maatregelen verbeteren werkgevers het binnenklimaat in hun onderneming of organisatie. Dat kan onder meer met een goed functionerende verwarming, goede isolatie, dubbel glas en een optimalisatie van het luchtbehandelingssysteem. Daarnaast kunnen werkgevers de zoninstraling op kantoor beperken door zonnewering en zonwerend glas te installeren of bomen voor het raam te plaatsen.

  3. Medewerkers adviseren



    Een werkgever adviseert zijn medewerkers het best om kledij te dragen die aangepast is aan het seizoen. ’s Zomers is het beter om luchtige kledij te dragen, bij voorkeur katoen. Ondervinden uw medewerkers toch medische problemen bij extreme temperaturen? Verwijs hen dan door naar de arbeidsgeneesheer.

Maar wat is de ideale temperatuur op kantoor?

Veel werkgevers stellen zich de vraag welke temperatuur ze het best instellen om goede prestaties te garanderen op de werkvloer. Volgens Martijn Vanhinsberg bestaat er geen perfecte temperatuur. “Omdat veel afhangt van de persoon én andere parameters zoals tocht, luchtvochtigheid, type werk, beweging, kledij en het seizoen is het moeilijk om dit vast te pinnen. In het algemeen kunnen we wel stellen dat een temperatuur van 22 tot 24 graden op kantoor aangeraden is in de zomer en door de meeste personen als aangenaam zal ervaren worden.”