Het juiste talent aanwerven of laten doorgroeien?

Elke werkgever wil in deze krappe arbeidsmarkt natuurlijk graag competente medewerkers binnenhalen en aan zich binden. Zij zijn namelijk jouw uithangbord en dragen vanuit hun talenten bij aan het succes en de resultaten van je organisatie. Maar hoe pak je dat aan: door talent aan te werven of door je medewerker te laten doorgroeien?

Advies op maat 

Door middel van testing, assessments of development centers kunnen we jou adviseren in je keuze. Of het nu gaat om aanwerving, interne verschuiving, promotie of heroriëntering: we analyseren of iemand de juiste competenties in huis heeft om een bepaalde functie of nieuwe rol op zich te nemen.  

Onze experten matchen het aanwezige (groei)potentieel met de noden en verwachtingen van jouw organisatie. Het finaal advies geeft jou de nodige handvaten om jouw beslissing op te baseren en om een succesvolle onboarding vorm te geven. 

 

Verschil tussen het gebruik van testen, een psychotechnische screening, assessment of development? 

  • Testen: een of meerdere tijdsgebonden testen die de capaciteiten van een kandidaat beoordelen in het licht van een specifieke functie of taak. Dit kan zowel gaan om testen die redeneervermogen meten (algemeen, abstract, verbaal, numeriek …) als bepaalde vaardigheden (administratieve vaardigheden, planning en organisatie …). 
     
  • Een psychotechnische screening combineert testen met persoonlijkheidsvragenlijsten en een gestructureerd, competentiegericht interview. Het interview wordt door een ervaren interviewer afgenomen. Het opzet is om te beoordelen of een kandidaat over de juiste competenties beschikt voor de functie waar hij/zij voor solliciteert. 
     
  • Een assessment center bevat alle elementen van een psychotechnische screening. Daarbovenop gebruikt de assessor een of meerdere simulatie-oefeningen waarbij concreet gedrag van de kandidaat geobserveerd wordt. Bij een assessment zijn er meerdere assessoren betrokken bij de observatie en beoordeling van de kandidaat. 
     
  • Een development center maakt grotendeels gebruik van dezelfde tools, al bevat het programma vaker reflectie-opdrachten en vragenlijsten die pijlen naar motivatoren en ambities. Een development wordt namelijk niet ingezet in kader van een selectie-beslissing maar wel in kader van (her)oriëntering en ontwikkeling.   

Welke methodiek je kiest, hangt grotendeels af van het uiteindelijke doel. 

Methodiek Doel 
testen selecteren 
psychotechnisch selecteren 
assessment center selecteren 
development center ontwikkelen 

Waarom gebruikmaken van een screening? 

  • Objectief oordeel 

Je buikgevoel of intuïtie is niet meteen de beste raadgever om cruciale beslissingen te nemen. Onze ervaren consultants beoordelen op basis van wetenschappelijk onderbouwde methoden waar de sterke punten en ontwikkelingsgebieden van de kandidaten liggen. Het beoordelen van waarneembaar gedrag, onder andere via simulatie-oefeningen, staat centraal. Zo moet de kandidaat ook de competenties effectief aantonen. 

  • Kwaliteitsvollere aanwervingen  

Het gebruik van testen en assessments helpt je om kandidaten te selecteren die over de juiste competenties, attitudes en vaardigheden beschikken. Door een neutrale blik en door objectieve criteria te hanteren, krijgt elke kandidaat niet alleen een eerlijke kans, maar verminder je het risico op een verkeerde aanwerving.  

  • Verhoog de betrokkenheid en motivatie  

Door te investeren in objectieve aanwervingen en in de ontwikkeling van interne medewerkers, geef je uiting aan je employer brand. Huidige én toekomstige medewerkers voelen zich meer gewaardeerd en betrokken. Dat leidt tot hogere motivatie en betere prestaties. 

  • Creëer een toekomstgerichte organisatie  

Met de juiste mensen op de juiste plaats en een focus op continue – maar gerichte – ontwikkeling, bouw je aan een wendbare en toekomstgerichte organisatie. 

Zowel assessment als development centers bieden een gestructureerde aanpak om de sterke en zwakke punten van je (toekomstige) medewerkers in kaart te brengen. Dit stelt je in staat om gerichte ontwikkelingsplannen op te stellen en zo het potentieel van je team te maximaliseren. 

  • Bespaar tijd, middelen en kosten  

Je laten bijstaan door een neutrale partner helpt je efficiënter selecteren en ontwikkelen. Dit bespaart je op de lange termijn tijd en kosten. Minder verkeerde aanwervingen, leiden namelijk tot minder personeelsverloop. Gekoppeld aan een hogere productiviteit zorgen ze voor een betere ROI. 

 

Hoe pakken we dit samen aan? 

Ongeacht welke methodiek je verkiest, vindt er een intakegesprek plaats. Tijdens dat gesprek nemen we samen met jou de functie, context, het competentieprofiel en de uitdagingen door. We leren ook graag jouw organisatiecultuur kennen. Op basis van deze informatie stellen we het specifieke programma samen dat toelaat om net die competenties in kaart te brengen die essentieel zijn.  

Onderstaande tabel toont aan wat hier een onderdeel kan van uitmaken. 

 

Capaciteiten 

(*) 

Persoonlijkheid 

(*) 

Leidinggevende vragenlijst 

(*) 

Simulatieoefening 

(**) 

Competentiegericht interview 

(***) 

Testen 

 

 

 

Psychotechnische screening 

 

 

Assessment center 

Development center 

 

(*) We maken gebruik van wetenschappelijk onderbouwde en valide testtools, aangeleverd door onze Belgische testleverancier Cebir

(**) Via een interactieve oefening brengen we kandidaten in een realistische situatie, waardoor we hun vaardigheden voor de functie optimaal kunnen beoordelen.   

Dergelijke high fidelity work samples hebben een sterke voorspellende kracht voor het functioneren in de job. Interactieve oefeningen brengen namelijk gedrag expliciet aan de oppervlakte en laten toe om functierelevant gedrag van een kandidaat in een specifieke situatie te observeren. Je zet mensen echt aan het werk, waardoor het voordeel van iets goed theoretisch te kunnen uitleggen wegvalt. Het gaat namelijk om reële daden.   

Doorgaans gaat het om het voeren van een gesprek waarbij we verwachten dat de kandidaat een probleem oplost, anderen motiveert en overtuigt, weerstand ombuigt, klachten aanpakt, …   

(***) We zetten maximaal in op standaardisatie, wat leidt tot uniformiteit in aanpak en beoordeling over consultants en tijdstippen heen. Voor het gestructureerd interview betekent dit dat we competenties gedragsgericht bevragen aan de hand van de STAR-methode. We hanteren deze methodiek vanuit het breed verankerde inzicht dat gedrag uit het verleden een goede voorspeller is voor gedrag in de toekomst. 

 

Wat na de screening? 

De verschillende onderdelen kunnen zowel online als face-to-face plaatsvinden.   

Na de screening ontvang je een verslag met onze bevindingen en suggesties voor verdere ondersteuning en begeleiding die we ook telefonisch toelichten. Je kiest daarbij zelf of je een beknopte synthese of een uitgebreide geschreven toelichting wenst.  

Ook de kandidaten krijgen waardevolle feedback over hun sterke en zwakke punten, wat hen helpt bij hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. Ze voelen zich gesteund en gemotiveerd om hun vaardigheden verder te ontwikkelen.  

Meer weten? Neem contact op met ons team voor een vrijblijvend gesprek.

Leren hoe je competentiegerichte sollicitatiegesprekken voert?

Ontdek welke vragen je kan stellen tijdens een jobinterview.