Tools & resources
Start vandaag nog als zelfstandige via het online ondernemingsloket van Liantis
Heb je er altijd al van gedroomd je eigen zaak te starten? Ontdek onze gratis startersreeks.
Sluit je vandaag nog aan bij het Sociaal Verzekeringsfonds
Sluit je vandaag nog aan bij het sociaal Verzekeringsfonds
Ready, set, go!
Zoek snel de NACE-cijfercode op van de activiteiten die je als ondernemer uitoefent.
Nooit meer een belangrijke deadline missen? Behoud een klare kijk op je hr en administratie met de Liantis kmo-kalender.
Een podcast van Liantis voor accountants
Meest gezocht
De wereld om ons heen verandert door technologische ontwikkelingen en de deeleconomie. Dat heeft een impact op de manier waarop jij en je medewerkers zich van en naar het werk verplaatsen, en dus op de mobiliteitsregelingen die je als werkgever kan treffen.
De overheid voerde de voorbije jaren een resem maatregelen in op het vlak van mobiliteit. Daarbij lag de focus regelmatig op duurzamere alternatieven voor de klassieke bedrijfs- of salariswagen. Het mobiliteitsbudget, dat in maart 2019 zijn intrede deed, is een belangrijk stuk in deze puzzel. Benieuwd naar wat deze regeling, hoe je een mobiliteitsbudget berekent voor je werknemers en wat de troeven zijn? Liantis sociaal secretariaat zet ze graag voor jou op een rijtje.
Dankzij het mobiliteitsbudget hebben werknemers de mogelijkheid om een bedrijfswagen in te ruilen voor een milieuvriendelijke wagen, zoals een hybride of elektrische wagen of een deelauto, om hun CO2-uitstoot te verminderen. Bovendien kunnen ze ook kiezen voor een pakket aan alternatieve vervoersoplossingen. Denk maar aan een fietslease, een treinabonnement of abonnement op een deelfiets. Op die manier kan een werknemer een keuze maken gebaseerd op zijn persoonlijke situatie en positioneert jouw bedrijf zich als groen mét oog voor het milieu.
Gaan je medewerkers op pad, dan betalen ze dit van hun mobiliteitsbudget. Hoeveel ze per reis betalen is afhankelijk van de afstand die ze afleggen en het vervoersmiddel dat ze kiezen. Hoe hoog het mobiliteitsbudget is? Dat is afhankelijk van de functie die je medewerker heeft.
Waarom zou je als werkgever kiezen voor het toekennen van mobiliteitsbudget aan je werknemers? Het antwoord op deze vraag is meerledig.
Om het mobiliteitsbudget te berekenen moet je weten wat de medewerker precies inruilt. Er zijn twee scenario’s zijn mogelijk:
In beide gevallen wordt het mobiliteitsbudget berekend op basis van de bedrijfswagen die de werknemer zou hebben gekozen. Dat wil zeggen dat de werknemer een fictieve bedrijfswagen moet kiezen om het exacte bedrag van het mobiliteitsbudget dat hem wordt toebedeeld te kennen.
Het uitgangspunt daarbij is de totale jaarlijkse bruto kostprijs voor de werkgever van de financiering en het gebruik van een bedrijfswagen, de zogenaamde total cost of ownership, na aftrek van de eigen bijdrage van de werknemer.
Eenmaal het mobiliteitsbudget bepaald en toegekend is, kan de werknemer kiezen hoe die dat bedrag besteedt binnen een wettelijk vastgelegd systeem van pijlers:
Martijn rijdt al enkele jaren met een bedrijfswagen en voldoet aan alle voorwaarden voor het mobiliteitsbudget. Zijn wagen is een stevige dieselwagen met een CO2-uitstoot van 126 gram per kilometer en een catalogusprijs van 40.702,03 euro. De totale jaarlijkse kostprijs van deze wagen voor zijn werkgever bedraagt 9.500 euro. Dit is meteen ook het mobiliteitsbudget dat hij ter beschikking krijgt.
Martijn kiest in de eerste pijler voor een milieuvriendelijkere wagen met een uitstoot van slechts 90 gram per kilometer. De totale jaarlijkse kostprijs van deze wagen bedraagt 4.800 euro.
In de tweede pijler gaat Martijn voor een combinatie van een elektrische fiets ter waarde van 1.599 euro. Daarnaast besteedt hij ook nog eens 564 euro aan treintickets (20 keer heen en terug tussen Brugge en Brussel) en een jaarabonnement bij De Lijn ter waarde van 580 euro.
Het resterende bedrag krijgt Martijn in cash uitbetaald. Dit saldo bedraagt 1.957 euro.
Totaal mobiliteitsbudget
9.500 euro
Eerste pijler
Milieuvriendelijkere wagen
4.800 euro
Tweede pijler
Elektrische fiets
1.599 euro
Treintickets
564 euro
Busabonnement
580 euro
Derde pijler
Saldo in cash
1.957 euro
Als werkgever bepaal je zelf of je het systeem al dan niet wil invoeren en je medewerkers de mogelijkheid wil bieden om hun bedrijfswagen te vervangen door een mobiliteitsbudget. Je kan je werknemer niet verplichten om voor een mobiliteitsbudget te kiezen.
Je medewerker beslist op hun beurt vrij of die ingaat op het aanbod. De keuze om de wagen in te ruilen, is voor beide partijen dus volledig vrijwillig. Bovendien moeten zowel werkgever als medewerker aan een aantal voorwaarden voldoen om te kunnen rekenen om een mobiliteitsbudget.
Als werkgever mag je niet zomaar een mobiliteitsbudget toekennen. Dit kan enkel als je tijdens een ononderbroken periode van minstens 36 maanden voorafgaand aan de invoering één of meerdere bedrijfswagens ter beschikking stelde aan je medewerkers. Er wordt een uitzondering gemaakt op de wachtperiode van 36 maanden voor startende ondernemingen.
Alleen wie op het moment van de aanvraag over een bedrijfswagen beschikt of zou kunnen beschikken, kan een mobiliteitsbudget aanvragen.
Het toekennen van een mobiliteitsbudget geldt ook voor de werknemers die in aanmerking komen voor een bedrijfswagen, dit wil zeggen de werknemers die deel uitmaken van een functiecategorie waarvoor het bij de werkgever geldende bedrijfswagenbeleid in een bedrijfswagen voorziet.
Elke pijler binnen het mobiliteitsbudget geniet een eigen (para)fiscaal regime:
De payrollspecialisten van Liantis begeleiden je stap voor stap bij de invoering van een mobiliteitsbudget op maat van jouw onderneming of organisatie.