De CO2-referentiewaarden voor 2024 zijn bekend

In januari berekenden we het voordeel alle aard van de bedrijfswagen nog met de gegevens van 2023. De Regering raakte het namelijk niet eens over de nieuwe CO2-referentiewaarden voor dit jaar. Op 30 januari 2024 kwam er dan toch een compromis. Dit laat ons toe om in februari het voordeel van januari te herberekenen met de correcte gegevens. We verduidelijken dit hieronder.

Hoe belangrijk zijn die CO2-referentiewaarden?

Bij het berekenen van het voordeel alle aard van de bedrijfswagen is de CO2-uitstoot van de wagen van groot belang. Hoe groter die is, hoe groter het belastbaar voordeel van de bedrijfswagen en hoe meer belastingen je betaalt op het voordeel.

Bovendien wordt de uitstoot van de wagen vergeleken met de CO2-referentiewaarden. Dat is de gemiddelde CO2-uitstoot van de wagens die het jaar voordien verkocht zijn. Door de vergroening van het wagenpark, daalde deze referentiewaarde al enkele jaren op rij. Hierdoor neemt het verschil met de CO2-uitstoot van de wagen toe en stijgt het belastbare voordeel.

Waarom moesten we de oude gegevens van 2023 gebruiken?

Minister van Financiën Van Peteghem stelde vast dat de CO2-referentiewaarden enorm gedaald waren door de versnelde verkoop van elektrische wagens. Dit zou ertoe leiden dat wie nog geen elektrische bedrijfswagen heeft, heel wat meer belastingen ging betalen, tot zelfs 20% meer.

De minister wou het effect van deze stijging temperen en de CO2-referentiewaarden op een andere manier berekenen. Hoewel daar eerst veel verzet tegen was, werd op 30 januari toch een compromis bereikt.

Wat houdt het compromis juist in?

Eerst werd gekeken naar de technische berekeningswijze van die CO2-referentieuitstoot. Dit maakt dat het verschil met vorig jaar niet zo groot is. Het voordeel alle aard zal niet veel veranderen. Verschillende partijen vroegen een compensatie die ook duurzaam was en die kregen ze:

  • De jaargrens van de vrijgestelde fietsvergoeding, ingevoerd vanaf 1 januari 2024, stijgt van 2.500 euro naar 3.500 euro.
  • Er worden ook maatregelen genomen om de stijging van de prijzen van treinkaarten te verzachten voor de werknemers. Deze moeten nog uitgewerkt worden

De federale regering heeft de formule voor de berekening van het voordeel van alle aard van de bedrijfswagens bijgestuurd. Zonder deze bijsturing dreigde het voordeel alle aard van de bedrijfswagen op fossiele brandstof immers sterk te stijgen.

De nieuwe CO2-referentiewaarden voor 2024 zijn gekend:

  • Voor voertuigen met dieselmotor: 65 g per kilometer
  • Voor voertuigen met benzine-, LPG- of aardgasmotor: 78 g per kilometer

Vragen?

Heb je hier vragen over? Aarzel dan niet om ons te contacteren.