Elektronische C3.2a-kaart mogelijk bij tijdelijke werkloosheid

Sinds 1 september 2023 kunnen alle werknemers vrijblijvend de elektronische controlekaart  C3.2a gebruiken. Vanaf februari 2025 wordt dit verplicht voor alle werknemers en werkgevers. Papieren controlekaarten mogen dan niet meer. Deze wetgeving is nog niet definitief, maar we willen je hier graag al over informeren. 

3 minuten leestijd 04 maart 2024

Wat is een C3.2a-document? 

Je bent verplicht om op eigen initiatief een controleformulier tijdelijke werkloosheid C3.2a te bezorgen aan elke werknemer die werkloos wordt gesteld. Je werknemer moet dit formulier bijhouden tot het einde van de maand waarin er een periode van tijdelijke werkloosheid is. 
 
Dit document doet dienst als controlekaart waarop je medewerker werkloosheid, ziekte, vakantie, … aanduidt. Op het einde van de maand dient je medewerker dat formulier in bij zijn/haar uitbetalingsinstelling om een werkloosheidsuitkering te bekomen. 

Dit papieren document is een genummerd formulier dat je in bepaalde gevallen moet inschrijven in het validatieboek. 

 
Elektronische controlekaart C3.2a 

Sinds 1 september 2023 kunnen je medewerkers ook gebruikmaken van een elektronische controlekaart C3.2a. Dat is momenteel nog niet verplicht, want de papieren versie bestaat ook nog steeds. Nochtans zorgt de elektronische controlekaart voor heel wat minder administratie. 

Het is de bedoeling om in het voorjaar 2025 de elektronische controlekaart te verplichten voor alle werkgevers en werknemers. 
 

Invoeren elektronische controlekaart 

Je kan voor de invoering van een elektronische controlekaart een individuele overeenkomst sluiten met je medewerker of invoeren via een cao of bijlage in het arbeidsreglement voor alle werknemers: 

  • Je kan de elektronische controlekaart collectief voorzien voor alle werknemers binnen het bedrijf door een collectieve arbeidsovereenkomst die de onderneming bindt, of door een bijlage bij het arbeidsreglement op te maken. Al je werknemers zijn dan verplicht om gebruik te maken van de elektronische controlekaart. 

 

  • Wil je dit nog niet op bedrijfsniveau invoeren, dan kan je dit ook individueel bespreken met de medewerkers die dit wel willen. Dat gebeurt dan aan de hand van een wederzijds akkoord tussen werkgever en werknemer. 

Wil je een elektronische controlekaart invoeren, vraag dan de nodige documenten aan je vertrouwde klantenadviseur. 

Kies je voor de elektronische controlekaart, dan ben je vrijgesteld van de verplichting om voor deze medewerker nog papieren controlekaarten af te leveren en ze in te schrijven in het validatieboek. De andere aspecten van de procedure tijdelijke werkloosheid blijven wel gelden. 

Breng het werkloosheidsbureau ook op de hoogte als er een verplichting geldt wat betreft het gebruik van de elektronische controlekaart op basis van het arbeidsreglement of cao. Doe dat via het contactformulier van de RVA of per mail naar het werkloosheidsbureau. 
 

Vragen?  

Heb je hier vragen over? Neem dan zeker contact op met je vertrouwde klantenadviseur. Zodra er meer informatie is over de algemene verplichting voor alle werkgevers en werknemers, brengen we je op de hoogte.