Tools & resources
Start vandaag nog als zelfstandige via het online ondernemingsloket van Liantis
Sluit je vandaag nog aan bij het Sociaal Verzekeringsfonds
Sluit je vandaag nog aan bij het sociaal Verzekeringsfonds
Ready, set, go!
Zoek snel de NACE-cijfercode op van de activiteiten die je als ondernemer uitoefent.
Meest gezocht
Wie momenteel buitenlandse werknemers tewerkstelt, weet het: met alles in regel zijn, is geen sinecure. Het feit dat de Zesde Staatshervorming heel wat bevoegdheden op dit punt overhevelde naar de Gewesten, zal het op termijn zeker niet eenvoudiger maken. Gelukkig zorgt Europa voor wat goed nieuws. Ook België is immers verplicht om een gecombineerde vergunning te voorzien.
Werkgevers die buitenlandse werknemers willen aanwerven, moeten steeds twee controles uitvoeren.
Als een werkgever een ‘foutje’ begaat bij het tewerkstellen van vreemdelingen, krijgt hij een fikse rekening gepresenteerd. De sancties voor het illegaal tewerkstellen van vreemdelingen behoren immers tot de zwaarste binnen het sociaal strafrecht.
Tot nu toe moeten werkgevers zich voor het aanvragen van tewerkstellings- en verblijfstoelatingen richten tot verschillende instanties. De Belgische Staat reikt de verblijfsdocumenten uit, terwijl de Gewesten bevoegd zijn voor het toekennen van arbeidsvergunningen en -kaarten.
Die bevoegdheidsverdeling zal blijven bestaan, maar speelt zich binnenkort volledig achter de schermen af. Dankzij de gecombineerde aanvraagprocedure zullen werkgevers de aanvraag immers geïntegreerd kunnen indienen bij één instantie: de gewestelijke overheden.
Als de werknemer zijn aanvraag – via zijn werkgever – indient om bij één werkgever te werken, moet de aanvraag terechtkomen bij de gewestelijke overheid die bevoegd is voor:
Als de medewerker een tewerkstellingstoelating voor onbepaalde tijd wil krijgen, dan is het gewest waarin de werknemer woont, bevoegd. Terwijl het in principe de werknemer is die zijn aanvraag - via zijn werkgever - moet indienen bij de bevoegde gewestelijke instantie, komt de werkgever niet tussen als het gaat om de aanvraag van een tewerkstellingstoelating voor onbepaalde duur.
Belangrijk: wanneer iemand de aanvraag per ongeluk indient bij de verkeerde gewestelijke overheid, leidt dit sowieso niet tot een afwijzing. De niet-bevoegde gewestelijke overheid stuurt de aanvraag dan gewoon door naar de instantie die wel bevoegd is.
De verblijfs- en tewerkstellingsstatus van een buitenlander zal voortaan vermeld zijn in één en dezelfde administratieve akte. Het afleveren van aparte arbeidsvergunningen en -kaarten behoort daardoor tot het verleden. Het feit dat er slechts één document overblijft, de gecombineerde vergunning, zal het voor werkgevers alleszins makkelijker maken om te controleren of een werknemer in dienst mag komen. Bovendien zal de overheid de intrekking van de gecombineerde vergunning ook signaleren aan de werkgever.
De nieuwe spelregels treden pas in werking als de goedkeuring van de 5 bevoegde overheden (Federale Staat, Vlaams Gewest, Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Waals Gewest en de Duitstalige Gemeenschap) in het Belgisch Staatsblad verschenen is.
De laatste Staatshervorming zorgde ervoor dat de 3 Gewesten (Vlaams, Brussels en Waals) en de Duitstalige Gemeenschap hun eigen beleid kunnen uitstippelen rond het tewerkstellen van buitenlandse werknemers. Hierdoor is het mogelijk dat een werkgever in Brussel een bepaalde werknemer wel zal mogen tewerkstellen en een werkgever in Vlaanderen niet. Of dat een werkgever die zowel in Vlaanderen als in Wallonië personeel tewerkstelt, misschien rekening zal moeten houden met 2 regelgevingen.
Voor alle duidelijkheid: momenteel is het uit elkaar drijven van die regelgevingen nog geen feit. Bovendien hebben de verschillende bevoegde overheden in het dossier van de gecombineerde vergunning bewezen dat ze een samenwerkingsovereenkomst kunnen sluiten, waardoor de verwachte ongemakken misschien wel beperkt zullen blijven. Ook in dit dossier houden we uiteraard de vinger aan de pols.
→ Lees meer over vergunningen voor je onderneming.