Liantis ondersteunt je bij conflictbemiddeling

Conflicten op het werk zijn niet te vermijden. Werken in een team is op zich al een bron van mogelijke conflicten. Teamleden zijn immers onderling afhankelijk van elkaar voor het bereiken van gemeenschappelijke doelstellingen. Inzicht in de dynamiek van conflicten helpt je al een eind op weg naar een constructieve conflicthantering.

Dynamiek van een conflict

Een conflict start wanneer partijen zich van elkaar afzetten. Op dat moment stopt de argumentatie en bijt men zich vast in het eigen gelijk met als resultaat dat beide kanten van het verhaal verder uit elkaar drijven (polarisatie).

Zodra de debatten emotioneel worden (verwijten en aanvallen), is een overstap naar de andere partij niet meer mogelijk. Een eigenaardig fenomeen daarbij is dat het steeds moeilijker wordt om neutraal te blijven. Teamleden die zich in eerste instantie afzijdig hielden worden – vaak onbewust – ‘meegezogen’ in het verhaal. Zelfs al zijn ze het oneens met bepaalde standpunten of vinden ze de situatie vervelend, vaak durven ze dat niet meer te uiten. Het gedrag en de houding (negeren en afkeuren van de ander) strookt dan niet meer met wat ze zelf echt denken en voelen.

Alle ingrediënten zijn nu voorhanden zodat het conflict zich als een olievlek kan uitbreiden. Meer elementen worden in de discussie ingebracht en partijen zijn op pad om zieltjes te winnen (coalitievorming, steun zoeken).

De laatste stap is het actief beschadigen van andermans belangen. Ieder voorstel van de tegenpartij wordt als slinks en achterbaks afgedaan.

Typisch voor conflictescalatie is de evolutie van het specifieke naar het algemene, van een concreet voorval naar het erbij sleuren van ‘grote’ onderwerpen. Wat begon met een debat over glijtijden op het werk eindigt bijvoorbeeld met het bestempelen van de bedrijfsleiding als ‘slecht management’.   

Hoe kan je omgaan met conflicten?

Blijf het debat inhoudelijk voeren. Benoem daarbij zeker je emoties maar laat je niet leiden door negatieve gevoelens. Je kan dus zelf zeker een aantal zaken in acht nemen of preventieve maatregelen nemen (o.a. open communicatie- en feedbackcultuur, duidelijke functieomschrijving, debatcultuur).

Als er toch een conflict rijst, kan je daar op verschillende manieren op reageren, afhankelijk van de situatie. Soms kan je niets doen of is het zeer delicaat, bijvoorbeeld wanneer je als nieuwkomer te maken krijgt met een ‘historiek’ die onderhuids speelt (koud conflict). Soms neemt een conflict ook grotere proporties aan en is bemiddeling de meest aangewezen tactiek.  

Wat kan Liantis voor je doen?

Bij Liantis hebben we heel wat expertise in het domein van conflictbemiddeling en kunnen we jouw organisatie met raad en daad bijstaan. Onze experten bemiddelen tussen medewerkers, tussen leidinggevende en medewerkers, tussen twee leidinggevenden …

Neem contact met ons op zodat we het gesprek op gang kunnen brengen en een oplossing kunnen zoeken voor het conflict.