Tools & resources
Start vandaag nog als zelfstandige via het online ondernemingsloket van Liantis
Sluit je vandaag nog aan bij het Sociaal Verzekeringsfonds
Sluit je vandaag nog aan bij het sociaal Verzekeringsfonds
Ready, set, go!
Zoek snel de NACE-cijfercode op van de activiteiten die je als ondernemer uitoefent.
Meest gezocht
Na maandenlange onzekerheid hebben de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk eind 2020 het Brexmas-akkoord gesloten. Wij zetten de belangrijkste aandachtspunten voor jou als ondernemer op een rij.
Sinds 1 januari 2021 is de Europese regelgeving niet meer van toepassing in het Verenigd Koninkrijk en gelden de nationale wetgevingen. Dat houdt ook in dat er geen vrij verkeer van personen meer mogelijk is tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie. Britten die als werknemer of als zelfstandige aan de slag willen gaan in Europa, hebben nu een tewerkstellingstoelating nodig. Voor Belgen die beroepsmatig actief zijn in het Verenigd Koninkrijk geldt hetzelfde.
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen twee situaties: voor en na 31 december 2020.
1. Britten die op 31 december 2020 al in België woonden of werkten, kunnen in België blijven wonen en werken. Zij moeten wel uiterlijk 31 december 2021 een nieuw verblijfsdocument aanvragen bij hun gemeente.
Met de ‘M’ of ‘N’-kaart op zak, kunnen Britten in België blijven werken zonder dat ze een bijkomende werkvergunning moeten aanvragen.
2. Britten die na 31 december 2020 in België komen werken of wonen, worden beschouwd als “derdelanders”. Zij hebben een toelating nodig om in België te mogen werken als werknemer of zelfstandige.
Ook de Europese regels voor de coördinatie van de sociale zekerheid gelden sinds 1 januari 2021 niet meer in het Verenigd Koninkrijk. Om EU-burgers die de toelating hebben om in Engeland te werken en Britten die in een EU-lidstaat werken een degelijke sociale bescherming te bieden, worden er in het Brexmas-akkoord nieuwe afspraken gemaakt voor de komende vijftien jaar.
Opnieuw moeten we daarbij een onderscheid maken tussen situaties die al bestonden op 31 december 2020 en ‘nieuwe’ situaties.
Ook al gaat het om nieuwe afspraken, we zien de basisprincipes van de Europese coördinatieregels voor de sociale zekerheid toch terugkeren in het Brexmas-akkoord:
Het akkoord biedt een ruime bescherming en zorgt ervoor dat EU-burgers en Britten de meeste sociale voordelen behouden bij een grensoverschrijdende tewerkstelling of wanneer ze bijvoorbeeld werken in een ander land dan waar ze wonen. Toch is de sociale bescherming minder ruim dan de bescherming die wordt gewaarborgd in de Europese Unie.
Deze sociale rechten vallen onder het verdrag:
Enkele sociale voordelen vallen buiten het akkoord, zoals kinderbijslag, de integratietegemoetkoming voor personen met een handicap en de inkomensgarantie voor ouderen. Op dat vlak kunnen het Verenigd Koninkrijk en de Europese lidstaten dus strengere regels opleggen aan elkaars burgers. Zo zou het dus kunnen dat de Britten voortaan geen kinderbijslag meer betalen aan wie in het buitenland woont.
Het akkoord bevat regels die bepalen welke socialezekerheidswetgeving van toepassing is in grensoverschrijdende situaties tussen het Verenigd Koninkrijk en een Europese lidstaat. Ze zijn gebaseerd op de bestaande Europese coördinatieregels. Zo zorgt men ervoor dat burgers geen dubbele socialezekerheidsbijdragen moeten betalen of tussen de mazen van het net glippen en helemaal nergens sociale bescherming opbouwen.
We vatten het kort samen:
Kom je niet aan 25 % – en ligt het zwaartepunt van je activiteiten dus niet in het land waar je woont – dan betaal je sociale bijdragen in het land waar ‘het centrum van je belang’ ligt.
Werk je zowel in België als in het VK in loondienst en werk je een ‘substantieel deel’ (minstens 25%) in jouw woonland, dan blijft de sociale zekerheid van jouw woonland van toepassing.
Werk je minder dan 25% in jouw woonland? Dan zal de toepasbare sociale zekerheid afhangen van jouw concrete situatie:
Een zelfstandige die tijdelijk een opdracht in het buitenland gaat uitvoeren, kan kiezen voor detachering. Een werkgever kan hetzelfde doen voor zijn werknemer. Dat betekent dat je sociale bijdragen blijft betalen in het land waar je gewoonlijk werkt, en niet in het land waar je tijdelijk aan de slag gaat. Detachering blijft ook na Brexit mogelijk.
Als je erkend wordt als werkgever in economische moeilijkheden, kom je vanaf 22 maart 2021 in aanmerking voor een aantal tijdelijke steunmaatregelen. Bij een omzetverlies of productiedaling van minstens 5% als gevolg van de Brexit, kan je daarvoor een erkenning aanvragen bij de Algemene Directie Collectieve arbeidsbetrekkingen van de FOD WASO. Naast hun goedkeuring, moet er een cao op sectoraal niveau of op ondernemingsniveau afgesloten zijn.
Deze bijzondere vorm van tijdelijke werkloosheid is zowel voor arbeiders als bedienden mogelijk.
Je bent per dag tijdelijke werkloosheid een aanvullende vergoeding verschuldigd van 5,63 euro. Die verplichting kan in jouw sector voor bedienden worden overgedragen naar het Fonds van Bestaanszekerheid.
Als je werknemer dat wenst, kan hij zijn prestaties verminderen via Brexit-tijdskrediet. Dat kan enkel met een schriftelijk wederzijds akkoord. Je kan als werkgever een medewerker dus niet dwingen.
Belangrijk om te weten, is dat deze vorm van tijdskrediet niets afdoet aan het recht op 51 maanden tijdskrediet met motief.
De uitkering die je werknemer zal ontvangen, is gelijk aan die voor het gewone tijdskrediet.
Via een cao - of in het arbeidsreglement bij gebrek aan een vakbondsafvaardiging - kan je tijdelijk de arbeidsduur verminderen. Je kan dat doen voor al je werknemers of voor een bepaalde categorie. De vermindering kan met een vierde of een vijfde van de normale arbeidsduur van de voltijdse werknemers in je onderneming.
Het is ook mogelijk om een vierdagenweek in te voeren. Bij deze optie heb je de keuze tussen:
Als je kiest voor de arbeidsduurvermindering, kom je eveneens in aanmerking voor een doelgroepvermindering. Minstens drie vierde van dit voordeel zal je moeten gebruiken voor de looncompensatie als gevolg van de arbeidsduurvermindering.
De Vlaamse overheid ondersteunt bedrijven die worden getroffen door de Brexit door een subsidie toe te kennen om samen met een externe partij hun strategisch businessplan te herzien. Je leest er meer over op de website van VLAIO.