Tools & resources
Start vandaag nog als zelfstandige via het online ondernemingsloket van Liantis
Sluit je vandaag nog aan bij het Sociaal Verzekeringsfonds
Sluit je vandaag nog aan bij het sociaal Verzekeringsfonds
Ready, set, go!
Zoek snel de NACE-cijfercode op van de activiteiten die je als ondernemer uitoefent.
Meest gezocht
Het is al langer een doel van de overheid om het aantal bedrijfswagens in ons land te verminderen. De huidige regering-De Croo zal nu in de eerste plaats werk maken van het vergroenen van de bedrijfswagens. We geven je de krijtlijnen mee van het nieuwe wetsontwerp van minister van Financiën Vincent Van Peteghem, dat onlangs groen licht kreeg.
Vanaf 2026 zullen bedrijfswagens enkel nog fiscaal aftrekbaar zijn als ze geen CO2 uitstoten. In 2026 zal de aftrek nog 100% bedragen, daarna zal dit geleidelijk aan worden afgebouwd naar 67,5% in 2031.
Voor bedrijfswagens die op fossiele brandstof rijden, daalt de fiscale aftrek dan weer geleidelijk aan vanaf 2023. In 2028 zal die uiteindelijk nog 0% bedragen.
Voor bestaande bedrijfswagens verandert er niets. Er komt wel een overgangsregeling voor bedrijfswagens op fossiele brandstof die tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025 worden besteld.
Voor hybride bedrijfswagens aangeschaft vanaf 1 juli 2023, wordt de fiscale aftrekbaarheid van benzine- of dieselkosten beperkt tot 50%. Op die manier moeten de gebruikers worden aangemoedigd om zoveel mogelijk elektrisch te rijden met een hybride wagen.
Zowel particulieren als ondernemingen zullen op een belastingvermindering kunnen rekenen wanneer ze een laadpaal installeren.
Particulieren kunnen rekenen op een vermindering met 45% tussen 1 september 2021 en 31 december 2022, op 30% in 2023 en 15% in 2024. Voor ondernemingen geldt een vermindering met 200% tussen 1 september 2021 en 31 december 2022 en met 150% tussen 1 januari 2023 en 31 augustus 2024. Voor bedrijven is er wel een belangrijke voorwaarde als ze de fiscale aftrek willen genieten: de laadpaal moet toegankelijk zijn voor derden.
Er zal bovendien een verhoogde investeringsaftrek gelden voor ondernemingen die:
De aftrek bedraagt 35% in 2023, 29,5% in 2024, 24% in 2025, 18,5% in 2026 en 13,5% in 2027.
Het mobiliteitsbudget ondergaat een aantal wijzigingen. Het is nog even wachten op de aangepaste wetgeving, maar dit komt al uit de communicatie van de minister naar voren:
Los van het besproken wetsontwerp, is er nog het probleem van de uitstoot. Op basis van welke uitstoot zullen we in de toekomst het voordeel alle aard en de aftrekbaarheid moeten berekenen?
Voorlopig kan je als werkgever kiezen tussen de NEDC- en de WLTP-waarde als die beide vermeld staan op het gelijkvormigheidsattest.
Concreet:
Het is mogelijk dat je binnenkort enkel nog rekening zal kunnen houden met het WLTP-uitstootgehalte van het voertuig voor de berekening van het voordeel alle aard, maar het is nog niet duidelijk wanneer die wijziging dan zou ingaan.
Ook de solidariteitsbijdrage van de RSZ wordt momenteel tegen het licht gehouden. Die bijdrage zou stelselmatig verhogen voor niet-emissievrije wagens en dat gebaseerd op de WLTP-waarde.
Nieuwe bedrijfswagens, ingeschreven na 31 december 2025, zouden bovendien niet langer uitgesloten zijn van het begrip loon voor de sociale zekerheid. Als werkgever zou je dan de normale socialezekerheidsbijdragen moeten betalen als je niet-emissievrije wagens toekent.
We brengen je op de hoogte zodra er meer informatie bekend is.
In het wetsvoorstel staat sowieso vermeld dat het plan ‘op voorhand kenbaar zal worden gemaakt mét een overgangsperiode, zodat particulieren en ondernemingen met kennis van zaken in de toekomst aankoop- en investeringsbeslissingen kunnen nemen’.
Relevante artikels
Verloning personeel 30 januari 2019
Sinds 2018 kan een werknemer zijn bedrijfswagen inleveren voor een mobiliteitsvergoeding. Ontdek de nieuwe verplichtingen die sinds januari 2019 gelden.
Verloning personeel 21 december 2018
Het mobiliteitsbudget maakt binnenkort zijn intrede. Sommige werknemers kunnen dan hun bedrijfswagen omzetten in andere alternatieven. Ontdek hier welke.